torsdag 22 augusti 2013

Provtagning inför Ofrivillig barnlöshetsutredning

Vaknade tisdagmorgon och var på glatt humör. Jag är ledig och på glatt humör och ligger kvar i sängen och drar mig. Hoppar till att telefonen ringer och det är skyddat nummer, jag får en klump i halsen direkt och min intuition säger att det är ett samtal från provtagningen, men darrande händer svarar jag i mobilen.

Visst hade jag rätt, det var från provtagningen dom ringde och informerade mig att jag inte behöver komma och ta några prover. Magen knyter sig till sten och jag fattar inte vad jag hör! Varför? Svaret var att jag måste ta proverna inom tre timmar efter uppvaknande! En stor sten trillade ner från mig hjärta och med ett lätt skratt svarar jag att det var ju bra att jag fortfarande låg kvar i sängen så jag ar välkommen in och ta dessa prover.

Jag gör mig iordning och sätter mig i bilen och kör in till kliniken, glad och fylld av hopp men ändå men lite skräck inombords. Vad kommer proverna att visa?! När jag parkerat och betalt parkeringsavgiften ringer telefonen igen och till min stora fasa är det skyddat nummer igen... Vad är det nu?

Provtagningen igen, de ber om ursäkt när hon hör att jag redan är på plats. Hon hade missförstått allt och jag kunde inte ta proverna nu. Jag skulle ta proverna tidigast tre timmar EFTER uppvaknande så det var bara att sätta sig i bilen och köra hem igen.

Nästen fyra timmar efter mitt uppvaknande befinner jag mig på kliniken igen, nervös och rädd för att de skall neka mig att ta proverna då jag vet att de endast har provtagning till klockan 11:00 och klockan var nu över 13:00. Efter ett nervöst utlägg om vad som har hänt får jag sätta mig i väntrummet och invänta sköterskan.

Mitt namn ropas upp och nästa fasa infinner sig. Jag hatar att bli stucken och ta blodprover det hade jag inte tänkt på innan, sköterskan ser detta på mig och ber mig titta bort, andas och vicka på tårna. Det får mig att skratta och känna mig fånig, vicka på tårna. Men det gjorde att jag varken glömde att andas eller känna något när hon tog proverna. Jag blödde knappt och inte heller var jag öm eller ens såg tillstymmelse till blåmärke efter provtagningen. Hon var skicklig!

Nu är det bara att vänta 1 vecka innan provsvaren kommer. Steg ett till en eventuell graviditet är taget! Nu håller vi alla tummarna för att allt skall vara bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar