onsdag 21 augusti 2013

Kontakt med Husläkaren - Begäran om graviditetsutredning

Ringde och bokade tid hos min husläkare för att begära att få graviditetsutredning för ofrivillig barnlöshet som den gynekolog jag var hos utomlands rekommenderade. Jag fick en telefontid 2 dagar innan det skulle vara försent att ta dessa tester för mig.

Dessa tester måste tas dag 3-9 i menstruationscykeln och när jag skulle prata med honom så skulle jag vara i dag 6. Jag var jätte nervös att det skulle uppstå problem med detta då jag själv begärde det och jag känner att jag inte har tid eller lust att vänta ännu en månad innan jag kan få hjälp.

I måndags ringde han mig och naturligtvis besannades min oro där han tyckte att jag skulle kontakta min gynekolog. Jag bröt ihop under samtalet och sa att jag har bokat telefontid men henne också men den är inte förrän på onsdag och då är det försent. Jag berättade om längtan vi har och att vi inte orkar med mer motgångar.

Han viste inte vilka prover som tas i samband med en sådan utredning men det hade jag redan fått av den andra gynekologen så jag informerade honom om vilka prover jag ville ha:
  • FSH
  • LH
  • PRL & MCP
Efter mitt samanbrott hörde jag på honom att han inte ville pressa mig mer utan sa bara att han lägger ut en remiss på detta till labbet så jag var välkommen in under tisdagen för att ta dessa prover. Jag var lycklig men nervös.

Tankarna snurrade varför hade de inte tagit dessa prover från första början för att utesluta om något eventuellt var fel på mig och behövdes pushas i rätt riktning med någon enkel medicinering. Jag kände att tiden bara runnit mellan mina fingrar - ren slöseri med tid, min tid - VÅR TID.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar